Virtualizáció: szolgáltatási szint növelése

A virtualizáció sajátossága

A virtualizáció révén a konszolidáció adta megtakarításon kívül számos további előnnyel jár a virtualizáció, melyek egyrészt további megtakarításokat jelentenek a cég számára, másrészt az informatikai szolgáltatás minőségét tudják javítani, ezáltal versenyképesebbé téve a működést.

Rendelkezésre állás, üzletmenet-folytonosság

Számos cég nem rendelkezik forgatókönnyvel arra az esetre, ha valamilyen meghibásodás történik az infrastruktúrában. Ezen forgatókönyv hiánya természetesen tudatos is lehet, hiszen a vezetés nem látja indokoltnak hasonló eljárások kidolgozását, az eljárások hátterének megvalósítását. Azonban kérdéses, hogy minden esetben tudatos döntés eredménye-e ez a hiány, ha tudatos a döntés, akkor kellően fel lett-e mérve egy-egy kiszolgáló kiesésének a következménye, a lehetséges bekövetkező károk?

Milyen jellegű károk érhetnek egy céget kiszolgáló meghibásodás esetén, ezen károk mennyi idő alatt háríthatók el?

Talán az elhárítás idejére könnyebb választ adni: attól függ, hogy milyen támogatási szolgáltatás tartozik az eszközhöz. Jó esetben márkás kiszolgálóról van szó, melynek a támogatási ciklusa nem járt le: ez esetben praktikusan másnapi elhárítás kezdéssel lehet számolni, mely összeségében könnyen eredményezhet 2 napi szolgáltatás kiesést - de ennél hosszabb időszakot sem lehet kizárni.
Természetesen lehet rendelni magasabb szintű támogatási szolgáltatásokat is, de ez esetben az üzleti döntéshozó valószínűleg komolyabban mérlegelte a lehetséges kockázatot és nagyobb összeget fordított a rendelkezésre állás biztosítására (mely összeg virtualizáció alkalmazásával szinte biztosan sokkal kedvezőbben alakul).

A szolgáltatás kiesés jellege többféle lehet, vállalatirányítás rendszer leállása esetén adott esetben a teljes értékesítés leállhat, termelési rendszerek leállása esetén teljes gyártósorok, webáruházak esetén minden árbevétel kiesik az érintett periódusra.

A fentiek alapján nagyjából levonható az a következtetés, hogy a leállás egyrészt anyagi kárt okoz a cégnek (bevételek kiesése, munkaerő kihasználatlansága, ...), másrészt erkölcsi kárt is okozhat, ami hosszú távon természetesen anyagi oldalról is megmutatkozik.

Könnyen belátható, hogy a rendelkezésre állás kérdése nemcsak nagy cégeket, hanem kis cégeket is nagyon érzékenyen érinthet: egy kisebb cég esetén esetleg mindössze egyetlen kiszolgáló fut, melynek üzemen kívül kerülése teljes működési leállást jelenthet a cég életében.

A virtualizációs technológiák számos módon támogatják az üzletmenet-folytonosságot, többek között a VMware HA, Fault Tolerance és VMotion a fizikai kiszolgálók karbantartásából, hibáiból eredő problémákra nyújtanak megoldást, de a NIC teaming és multipathing az infrastruktúra többi elemére is megoldást kínál.

Rugalmasság, üzleti folyamatok követése

Az informatikai igények az üzletvitel határozza meg, cél olyan infrastruktúrát kialakítani, mely a lehető leggyorsabban és leggazdaságosabban tudja követni a követelményeket, elvárásokat.

Példának lehet említeni egy új ügyviteli rendszer bevezetését: virtualizáció nélkül tipikusan új eszköz beszerzésével indul a projekt, melynek átfutási ideje praktikusan több hét lehet az igény felméréstől kezdve a jóváhagyási eljáráson át a megrendelés-leszállításig. Virtualizáció alkalmazásával - megfelelően kialakított gyakorlattal - ezen lépések egyrészt egyszerűsíthetők, másrészt sokkal gyorsabban lebonyolíthatók.

Pilot projektek esetén szintén nagy segítséget nyújt a virtualizáció, hiszen hiánya miatt költsége miatt (drága eszközök, bonyolult beszerzés) egy-egy tesztelés el sem tud indulni, így esetleg olyan lehetőségről mond le az üzletvitel, mely valós értéket nyújthatott volna a számára.

Új szoftververziók tesztelése is sokkal egyszerűbb, probléma esetén a visszaállítás is nagyságrendekkel egyszerűbben megoldható lehet, mint hagyományos architektúra esetén.

Ezen előnyöket biztosító konkrét technológiák: a virtuális gépek sajátosságai (hardver függetlenség, egységbezárás, elszigeteltség), klónozási lehetőségek, pillanatképek, ...

Katasztrófa elhárítás (DR - Disaster Recovery - környezet)

Katasztrófa elhárítási környezet kialakításának igényét alapvetően két szempont adhatja: jogszabályi előírás (például PSZÁF, külső tényező), üzleti kockázati elemzés (belső tényező).

Amennyiben külső tényező indukálja egy katasztrófa elhárítási környezet kialakítását, nem mindegy, hogy annak milyen költsége van. Virtualizációval jó eséllyel sokkal gazdaságosabban, sokkal rugalmasabb rendszert lehet megvalósítani, amely nemcsak a szűken vett követelményeknek felel meg, hanem valós értéket is képvisel, nem utolsó sorban sokkal könnyebben ellenőrizhető.

Belső tényező esetén természetesen szintén nem mindegy a megvalósítás anyagi oldala: ugyanazon összegért valószínűleg sokkal jobb rendszert lehet megvalósítani, vagy az adott követelményeket gazdaságosabban lehet biztosítani. Esetleg a virtualizáció adta lehetőségek révén válik egy katasztrófa elhárítási környezet elérhető közelségbe, mely az üzletmenet szempontjából hozzáadott értéket jelent.