A XXI. században elcsépelt igénynek tűnik a megfelelő biztonsági mentések emlegetése, azonban még mindig vannak infrastruktúrák, ahol vagy (szinte) egyáltalán nincsenek mentések, vagy ami van, az nem feltétlenül alkalmas a valós veszélyek elhárítására.

A biztonsági mentések célja, hogy megsemmisülő adatok visszaállíthatók legyenek. Megsemmisülést okozhat meghibásodás, rongálás, elemi kár, emberi mulasztás, a mentési eljárás része az üzletmenet-folytonossági tervnek.

Napjainkban talán a legvalósabb, minden napos veszélyt a zsaroló vírusok jelentik, melyek ellen az egyetlen hatékony megoldás a megfelelően kialakított biztonsági mentési rendszer: a zsaroló vírusok ne érjék el a mentések, illetve ne a titkosított fájlok legyenek mentve.

A folyamatosan fejlődő internet kapcsolati technológiáknak köszönhetően könnyen és gazdaságosan oldható meg az adatok telephelyen kívüli mentése, mely a teljesség igénye nélkül a következő események ellen véd:

  • betörés, lopás (főleg kisebb cégek esetén, ahol 1-2 szerver könnyen elvihető)
  • víz-, tűzkár
  • természeti katasztrófa (földrengés)
  • szolgáltatói hiba (hosszan szünetelő áramellátás)

Archiválás a biztonsági mentésekkel ellentétben tervezett adat visszaállítási igényt határoz meg, a megoldás módja nagy mértékben függ a konkrét elvárásoktól és az alkalmazott rendszerektől.

Helyi infrastruktúra mentése

A telephelyen futó szolgáltatások, rendszerek biztonsági mentését operációs rendszer szintjén oldjuk meg, mely megoldásnak számos előnye van:

  • könnyen megadható a mentett adatok köre, minimális eséllyel maradhat ki valami fontos a mentésből
  • könnyű és gyors visszaállíthatóság: mivel az egész operációs rendszer környezet állítható vissza, ezért hosszadalmas telepítési és konfigurációs lépések kihagyhatók

Gyártók, melyek termékeit használjuk biztonsági mentésre: Nakivo, Veeam.

Az általunk használt szoftverek nemcsak rendszer, hanem fájl szintű, vagy akár alkalmazás objektum visszaállítására is képesek (például egyetlen levél).

Az adatok helyi mentése napjainkban tipikusan merevlemezre történik (kiszolgálón belül, esetleg NAS), ritkábban szalagra. A telephelyen kívüli mentés történhet saját infrastruktúrába vagy szolgáltatás részeként.

Felhő szolgáltatások mentése

Rohamosan terjednek a felhő szolgáltatások, amikor az ügyfélnek csak elő kell fizetnie és használni. Számos esetben rendkívül olcsó alternatívát jelentenek (tipikusan vállalati levelezés), azonban az alapszolgáltatások korlátozott mentési funkciót biztosítanak, így erről az előfizetőnek kell gondoskodnia.