A katasztrófa-elhárítás alatt elsősorban olyan informatikai folyamat értendő, mely egy telephely működésképtelensége/elérhetetlensége esetén másik helyszínen biztosítja az üzleti szolgáltatásokat.

Vannak cégek, melyek esetén telephely kiesés egyúttal a működés megállását is jelenti (telephelyen kívüli mentés ez esetben is javasolt az újraindítás biztosításához), de számos olyan cég van, mely nem engedhet meg magának hasonló leállást: akár üzleti, akár szabályozási okokból kifolyólag.

A katasztrófa-elhárításhoz biztosítani kell az üzleti rendszerek másik telephelyen történő elérhetőségét. Az RTO (kiesés ideje) és RPO (adatvesztés mértéke) üzleti döntés függő, néhány esetben nagy minőségbeli ugráshoz nem kell jelentősen többet költeni, de bizonyos lépcsők sokkal drágábbak lehetnek, így a két véglet és egy köztes alternatíva:

  • szinkron adatreplikáció és automatikus átállás: legfeljebb néhány perc szolgáltatás kiesés
  • néhány másodperces vagy órás adatkésleltetési adatreplikáció, kézi átállással (legfeljebb ~1 nap kiesés)
  • informatikai szolgáltatások visszaépítése telephelyen kívüli mentésekből (helyzettől függően néhány naptól – 1-2 hét)

Katasztrófa elhárításhoz építhető saját infrastruktúra másik telephelyen vagy szerverhotelben, illetve felhő szolgáltatás is igénybe vehető.